Dé MBO-student bestaat niet: wie heb jij volgende week in de klas?
Het mbo kent een diverse populatie aan studenten met veel verschillende opleidingen. Aan de hand van kenmerken van de mbo-student brengen we samen in beeld welke studenten jij in de les gaat ontmoeten! In een gesprek gaan we dieper in op hoe de onderwijsaanpak, zowel didactisch als pedagogisch, af te stemmen op dé mbo student.
Introductie Eduarte
Tijdens deze bijeenkomst geven we je een eerste introductie van de systemen Eduarte en Canvas. In Eduarte vind je onder andere je lesrooster terug. In Canvas geef je les aan je studenten en vind je je vakinhoud. Na deze bijeenkomst weet je ook bij wie je moet zijn als je meer vragen hebt over deze systemen.
Hoe ziet een goede les eruit?
Bij lesgeven denk je misschien al snel aan uitleg geven aan de klas, maar uitleggen is slechts één van de fases van een goede les. In deze bijeenkomst bespreken we de opbouw van een les in verschillende lesfases, waarin verschillende leeractiviteiten van studenten centraal staan. We staan specifiek stil bij de didactiek in deze lesfases. Hoe kun je checken of studenten je begrepen hebben, hoe zorg je voor relevantie vanuit de beroepscontext en hoe ziet effectieve feedback eruit? Na deze bijeenkomst heb je handvatten gekregen om je eerste lessen vorm te geven.
Introductie Canvas
Als je een opzet hebt gemaakt van een goede les, is de volgende stap om dat te realiseren in de praktijk. Alle themabijeenkomsten vinden plaats in Canvas. Op dezelfde manier vindt er onderwijs in Canvas plaats: soms verzorgen docenten daadwerkelijk lessen met Canvas, soms vinden lessen live plaats en is Canvas een aanvullende informatiebron of inleverplek. Opleidingsteams maken zelf afspraken over hoe de lessen in Canvas er ongeveer uit moeten zien, zodat er een uniforme structuur en opzet is. Maar binnen die kaders heb je als docent veel vrijheid om zelf je lessen vorm te geven. In deze bijeenkomst maak je kennis met verschillende mogelijkheden in Canvas: je leert hoe je onderwijs bouwt in en hoe je les kan geven met Canvas. Na de bijeenkomst ga jij zelf op zoek naar de Canvas-afspraken die gelden binnen jouw team.
Het zweet op de juiste rug
Activerende werkvormen toepassen in jouw lessen helpt studenten actief bezig te zijn met de lesstof. Ze zijn meer betrokken en dit leidt tot betere leerprestaties. In deze bijeenkomst zoomen we in op een aantal activerende werkvormen die je makkelijk in kunt zetten in jouw lessen.
Blended Learning
Een van de pijlers uit het MC jaarplan is Blended learning. Maar wat is dat eigenlijk voor containerbegrip? Wat en hoe blend ik? In deze bijeenkomst gaan we inzoomen op wat blended learning is en hoe je in je onderwijs leeromgevingen, leeractiviteiten en leermiddelen kunt blenden om een zo optimaal mogelijk leerproces te maken. We laten praktijkvoorbeelden zien vanuit ons eigen college. Je zult zien dat de informatie uit de vorige themabijeenkomsten hierbij ook belangrijk is!
De wondere wereld van Microsoft365
Aan het eind heb je meer inzicht in de verschillende programma's die vallen onder Microsoft365 en weet je hoe je deze kunt gebruiken om online samen te werken met collega's en studenten. Er is met name aandacht voor MS Teams en Forms.
Examinering
Examinering is de rode draad binnen het onderwijs waar veel nieuwe ontwikkelingen in plaatsvinden. Tijdens deze bijeenkomst leer je over de verschillende soorten examens, procedures en wie waarbij betrokken is.
Zorg- en begeleidingsstructuur
Tijdens deze workshop krijg je uitleg over de verschillende functies en rollen rondom studentengeleiding. Zowel binnen het opleidingsteam, op het Student Succes Centrum (SSC) en de samenwerking met ketenpartners. Na afloop heb je een beter beeld van jouw eigen rol als docent en/of mentor in de begeleiding van studenten en weet je welke stappen je kan nemen wanneer een student met een hulpvraag bij je komt. Het wordt geen klassikale overdracht, maar een interactieve workshop met veel ruimte voor eigen inbreng en dialoog.
Onderwijskwaliteit
Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op de kaders binnen het mbo- onderwijs en ons college. Aan het einde van deze bijeenkomst ken je het onderzoekskader (waarderingskader) van de Onderwijsinspectie en ben je bekend met onze Kaders voor goed onderwijs.
Om nieuwe medewerkers wegwijs te maken,
worden er gedurende het schooljaar verschillende thema bijeenkomsten georganiseerd.
Thema bijeenkomsten