Beroepspraktijkvorming (BPV)
Wat is BPV?
BPV staat voor Beroepspraktijkvorming. Binnen een MBO- opleiding is dit een onderdeel van je opleiding en wordt dit meegenomen voor een diploma. Tijdens je opleiding ga je stagelopen oftewel BPV. Tijdens deze stage ga je kennis maken met de werkzaamheden in de salon. Hierdoor doe je ervaring op en ga je steeds meer leren in de praktijk.
Stagedagen en werktijden
Binnen een BOL opleiding, gemengd niveau 2 of haarstylist dame niveau 3, loop je 2 dagen in de week stage. Deze dagen zijn afhankelijk van je rooster.
Bijj de BOL opleiding, kapper heer niveau 2 of haarstylist heer niveau 3, loop je 3 dagen in de week stage. Deze dagen zijn ook afhankelijk van je rooster.
Voor de BOL opleiding geldt dat wij een lintstage aangehouden. Een lintstage is een stage die start vanaf de start van je opleiding en pas stopt op het moment dat je een diploma hebt behaald.
Voor de BBL opleiding, gemengd niveau 2 of haarstylist dame niveau 3, geldt dat je minimaal 24 uur per week moet werken. Hierbij geldt ook dat je dit vanaf de start van de opleiding totdat je een diploma hebt behaald doet.
Voor alle stages of werkplekken geldt dat de salon een erkenning moet hebben om daar stage te kunnen lopen. Deze erkenning moet ook voldoen aan de opleiding die jij volgt.
Waar vind je een stageplek?
Via www.stagemarkt.nl kan je erkende leerbedrijven vinden. Je kan via de zoekmachine de salon invullen waar je eventueel stage zou willen gaan lopen. Zodra je deze salon hebt gevonden, kan je via erkenningen zien of deze salon ook daadwerkelijk de juiste erkenning in huis heeft.
Weet je nog niet bij welke salon je stage wilt lopen? Dan kun je via www.stagemarkt.nl alle erkende stage bedrijven bij jou in de buurt vinden. Via de zoekmachine kan je Kapper (voor niv 2) of haarstylist dame (niv 3 dame) of haarstylist heer (niv 3 heer) en je woonplaats invoeren om te zien welke bedrijven bij jou in de buurt erkend zijn.
Hoe ga je solliciteren?
Voordat je gaat solliciteren ga je eerst kijken in welk bedrijf jij graag stage zou willen gaan lopen. Dit bedrijf moet bij je passen waardoor je er een leuke ervaring gaat op doen. Daarnaast controleer je zelf alvast of deze salon ook de juiste erkenning heeft.
Zodra je dit hebt gedaan ga je beginnen aan je CV en sollicitatiebrief. Zorg dat je deze uitprint en meeneemt, want de eigenaren van de salons vinden het vaak erg fijn als je deze persoonlijk bij hen komt afleveren. Kappers wille graag gezichten zien en daarom wordt er ook gevraagd om langs te komen in de salon i.p.v. via de mail of post je sollicitatie te versturen. Mocht de salon dit toch graag wel willen, dan zullen zij dit aangeven.
Zorg dat je er goed uitziet zodra je langs de salon gaat, de eigenaar zal dit zeker meenemen in hun oordeel.
Wanneer je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is het belangrijk om een aantal punten te bespreken:
- Welke dagen moet je stagelopen (dit wordt door middel van je rooster bepaald);
- Worden er trainingsmomenten gegeven in de salon voor studenten;
- Welke vergoeding krijg jij als student, in de CAO is deze vastgelegd;
- Wat wordt er van jou verwacht tijdens je stage;
- Wat kan jij van de collega’s verwachten;
Wat wordt er verwacht van je als student?
Tijdens je stage zal je met je stagebegeleider moeten bespreken wat er van jou wordt verwacht aan werkzaamheden tijdens je stagedagen. Deze werkzaamheden zullen in het begin voornamelijk bestaan uit schoonmaak, klanten aannemen, koffie en thee brengen en collega’s helpen waar nodig. Wanneer je verder bent in de opleiding zullen deze werkzaamheden vaker uitbreiden naar behandelingen zoals het kleuren van het haar. Dit is per salon verschillend, de één start eerder met deze behandelingen dan de andere salon. Deze verschillen komen voort uit wat de salon voor kwaliteit verwacht tijdens deze behandeling, welke trainingen je daarvoor gevolgd moet hebben en wat er in de salon voor behandelingen worden gedaan.
Bespreek altijd goed moet je stagebegeleider wat je kan doen en wat je graag zou willen leren. Ook moet je opdrachten gaan maken vanuit je BPV-werkboek. Deze opdrachten moeten door je stage bedrijf worden nagekeken en afgetekend worden. Neem je stage begeleider hierin mee, zodat hij/zij ook weet wat je moet doen.
Duur van de stage
BOL
BOL-studenten kapper gemengd en haarstylist dame; 2 dagen stage per week tijdens de gehele opleiding.
BOL-studenten kapper heer en haarstylist heer; 3 dagen stage per week tijdens de gehele opleiding.
Als diploma-eis geldt de minimale wettelijke BOL- norm.
BBL
BBL-studenten werken minimaal 23 uur per week tijdens de gehele opleiding.
Als diploma-eis geldt de minimale wettelijke BBL-norm.
Het aanvragen van een praktijkovereenkomst (BPVO)
Voor de beroepspraktijkvorming worden tussen het MBO College Hilversum, het leerbedrijf en de student een aantal afspraken gemaakt. Deze afspraken worden vastgelegd in een stageovereenkomst (BPVO). In deze stageovereenkomst staan algemene voorwaarden zoals de rechtspositie van de student, de geheimhoudingsplicht, de duur van de overeenkomst, de begeleiding, de beoordeling, de beëindiging van de overeenkomst, de verzekering en de aansprakelijkheid.
Het contract dient ondertekend te worden door de student en een vertegenwoordiger van het leerbedrijf.
De student vult de aanvraag in voor een BPVO online via de button op de hoofdpagina: aanpassen naar nieuwe MAGLR
Als alle gegevens kloppen en compleet zijn wordt de BPVO aangemaakt. Binnen 2 weken na de aanvraag krijgt de student en het leerbedrijf de BPVO via de mail opgestuurd, de student tekent online met hun eigen DigiD en het bedrijf tekent de overeenkomst via de link in de mail. De BPVO komt automatisch na het tekenen weer bij bureau studentzaken. De school tekent het document. De student en het bedrijf krijgen via de e-mail de getekende BPVO opgestuurd.
Vanaf dat moment is de BPVO geldig. De student mag geen stagelopen zonder een geldige BPVO. Met deze BPVO is de student WA verzekerd bij het leerbedrijf en krijgt de student een stagevergoeding.
Bij vragen of problemen bij het aanvragen van een stageovereenkomst, vragen wij u contact op te nemen met ons BPV- team: bpvhaarverzorgingmch@rocva.nl
Onkostenvergoeding
In de CAO staat het volgende over onkostenvergoedingen van stagiaires: De stagiair ontvangt van de werkgever een onkostenvergoeding per stagedag. Dit is een bruto vergoeding, inclusief sociale lasten. De stagedag en de onkostenvergoeding beslaan een volledige werkdag (7,6 uur). Als de stagiair minder dan 3,8 uur per dag aanwezig is dan mag de helft van de onkostenvergoeding per stagedag voldaan worden.
De bruto onkostenvergoedingen per stagedag bedragen met ingang van 1 januari 2020:
1e jaar stagiaire € 26,62
2e jaar stagiaire € 35,14
3e jaar stagiaire € 42,59
Ziekte
Als de student ziek is tijdens de BPV moet hij dat meteen op de eerste dag vóór 09.00 uur melden bij de school. De student meldt zich tijdig volgens de regels van het bedrijf ziek bij het stagebedrijf. Als de student weer beter is, meldt hij dit het bedrijf en de school via preshokamo@rocva.nl of 035-6892024.
Aansprakelijkheidsverzekering
Als de student tijdens de stage een ongeluk krijgt, dient de student dit gelijk te melden bij de mentor. De mentor maakt hiervan een incidentenmelding.
Als de student of het leerbedrijf door dit ongeluk schade lijdt, dan is de student in eerste instantie zelf aansprakelijk.
Het leerbedrijf is aansprakelijk wanneer er sprake is van onrechtmatig handelen door het leerbedrijf of door iemand die optreedt namens het leerbedrijf. Alleen in die gevallen waarin een leerbedrijf aannemelijk kan maken dat het niet terecht is dat de schade door het leerbedrijf zelf wordt geleden, kan de aansprakelijkheidsverzekering mogelijk uitkomst bieden.
De verzekering is alleen van kracht gedurende de periode die staat vermeld op een geldige stageovereenkomst (BPVO).
Vakantie
BOL
De BOL-student blijft altijd een student van het ROC en heeft daarom recht op schoolvakanties. Het is wel mogelijk om samen met de praktijkbegeleider en de mentor af te spreken om afwijkende dagen te werken. De BOL-student moet hiervoor zelf goed overleggen hoe hij de vakanties invult en opneemt.
BBL
De BBL-student heeft een arbeidsovereenkomst. Daarom gelden de afspraken die gemaakt zijn binnen de CAO. Wel moet de BBL-student in de gelegenheid zijn de reguliere lessen te kunnen volgen.
CAO: CAO voor het Kappersbedrijf (salaris-informatie.nl)
Opdrachten
Er zijn opdrachten beschreven die de student maakt tijdens de BPV. Deze staan in het BPV-boekje, welke de student uitgereikt krijg op school en de student kan deze ook terug vinden in Canvas. Canvas is onze digitale leeromgeving.
Op de fysieke aftekenkaart staat wanneer de opdrachten ingeleverd moeten worden op school bij de mentor.
Naast deze opdrachten werkt de student aan twee leerdoelen. De student kiest deze leerdoelen samen met de mentor en de praktijkbegeleider.
Aftekenen
De praktijkbegeleider tekent de opdracht af en vult feedback in per blok. De BPV-begeleider vanuit school controleert dit en tekent de opdracht af.
Bij het ondertekenen en invullen van de BPV-opdrachten is het belangrijk dat ieder document wordt ondertekend met een naam, datum en handtekening om te dienen als geldige bewijslast. Dit gebeurd fysiek en niet digitaal.
Registratie stage uren digitaal
De stage-uren worden digitaal bijgehouden via EduArte. De student vult de uren in via EduArte. De praktijkbegeleider kan vervolgens via het Bedrijvenportaal van EduArte inloggen en de uren accorderen (goedkeuren).
Wanneer er in uitzonderlijke situaties gewisseld wordt van praktijkbegeleider wordt dit eerst besproken met de student en de mentor. Bij goedkeuring van de wijziging kan de ‘oude’ praktijkbegeleider zijn/haar wachtwoord wijzigen en doorsturen naar de ‘nieuwe’ praktijkbegeleider. Op deze manier blijven de uren van de student in het systeem ongewijzigd.
Voor vragen kunt u contact opnemen met: bpvhaarverzorgingmch@rocva.nl
Bekijk de handleiding voor urenregistratie voor de student in EduArte
Wanneer de student uren mist op stage, dienen deze te worden ingehaald. Indien er redenen zijn waarom de student de urennorm van de praktijk niet kan behalen, wordt dit altijd van tevoren besproken met de mentor/traject coach en eventuele extra ondersteuning geboden. In dat geval worden er afspraken gemaakt en vastgelegd in EduArte. De mentor/ stagebegeleider en de student stellen de praktijkbegeleider op de hoogte van eventuele uitzonderingen.
Wij verwachten van de student 100% aanwezigheid voor de beroepspraktijk.
In de BPVO staat aangegeven hoeveel uren een student stageloopt.
Het totaal aantal uur op de BPVO is berekend aan de hand van 8 uur stage per dag, exclusief pauze.
Mochten er dringende redenen zijn om van deze uren per dag af te wijken, dan is het belangrijk dit vooraf bespreekbaar te maken en hier afspraken over te maken met de student en de mentor/traject coach.
In het geval dat de student langere dagen maakt dan de 8 uur (exclusief pauze) dient dit gecompenseerd te worden met vrije dagen. Afspraken hieromtrent worden in EduArte genoteerd.
Begeleiding BBL- studenten
(Praktijk)opdrachten BBL studenten
De studenten voeren tussentijds (praktijk)opdrachten uit in het bedrijf. Deze beoordeelt de praktijkbegeleider met het bijbehorende formulier. Hierop staat feedback van de praktijkbegeleider en reflecteert de student op de opdracht.
Per werkproces (knippen, kleuren, vlechten etc.) zijn er een aantal praktijkopdrachten. Pas als per werkproces de praktijkopdrachten volbracht zijn, gaat de student zich voorbereiden op het proefexamens.
Proefexamen BBL
Deze opdrachten zijn een kopie van het praktijkexamen de ‘Proeve van Bekwaamheid’ en worden uitgevoerd op een geschikt model. De student gaat zich voorbereiden met behulp van de kandidaat ‘exameninstructie’ (zie proeve van bekwaamheid) voor het betreffende onderdeel en gaat daarna de Proeve van Bekwaamheid uitvoeren als proefexamen.
De praktijkbegeleider beoordeelt de student aan de hand van de bijbehorende beoordelingscriteria en bepaalt of deze opdracht voldoende is of niet. Is de opdracht voldoende (examenniveau), dan mag u het proefexamen aftekenen. Op basis van het afgetekende proefexamen en de volbrachte praktijkopdrachten, kan de student zich voor het betreffende onderdeel inschrijven voor het examen.
Contact BBL-bedrijven
Wanneer een student stageloopt is er altijd contact tussen de stagebegeleider op stage en de begeleidend docent op school. Vaak is de begeleidend docent ook de mentor/ traject coach. Aan het begin van de stage neemt de school contact op met het leerbedrijf. Het bedrijf wordt geïnformeerd over de contactmomenten die er zullen plaatsvinden. Dit doen wij via de gegevens die we via de stageovereenkomst/praktijkovereenkomst hebben ontvangen.
Wanneer er bijzonderheden, vragen of knelpunten zijn verwachten wij van de praktijkbegeleider dat hij/zij direct contact opneemt met de mentor van de student. Dit geldt ook voor de student en of ouders/ verzorgers.
Tijdens het BBL-leertraject van de student zal er contact zijn met het bedrijf en zal er een salonbezoek plaats vinden. Naar behoefte kan er extra contact zijn via de mail, telefoon e.d.
Werkzaamheden
Beroepspraktijkvorming is erop gericht dat de student stapsgewijs taken van het beroep gaat uitvoeren, zodat hij/zij uiteindelijk goed kan functioneren als beginnend beroepsbeoefenaar.
In de beroepspraktijk wordt de student begeleid door een of meerdere praktijkbegeleiders. Het leerbedrijf zorgt ervoor dat de student de praktijkopdrachten kan uitvoeren en dat de student feedback krijgt.
De BBL-studenten krijgen op onze opleiding elke week instructies, hier gaan zij de rest van de week mee aan de slag gaan binnen het stagebedrijf. In het BPV-boekje staan opdrachten waar de studenten door de week aan moeten werken/trainen.
Begeleiding van BOL-studenten
De BOL-student heeft 3 schooldagen in de week en loopt 2 dagen in de week stage. Een student in het herentraject loopt 3 dagen stage. De school is verantwoordelijk voor het leertraject van de BOL-student, maar ondersteuning vanuit het bedrijf is heel belangrijk.
Er wordt tijdens de stage gewerkt aan de BPV-opdrachten welke in het BPV-werkboek en op Canvas staan beschreven.
Contact BOL-bedrijven
Wanneer een student stageloopt is er altijd contact tussen de stagebegeleider op stage en de begeleidend docent op school. Vaak is de begeleidend docent ook de mentor/ traject coach. Aan het begin van de stage neemt de school contact op met het leerbedrijf. Het bedrijf wordt geïnformeerd over de contactmomenten die er zullen plaatsvinden. Dit doen wij via de gegevens die we via de stageovereenkomst/praktijkovereenkomst hebben ontvangen.
Wanneer er bijzonderheden, vragen of knelpunten zijn verwachten wij van de praktijkbegeleider dat hij/zij direct contact opneemt met de mentor van de student. Dit geldt ook voor de student en of ouders/ verzorgers.
Werkzaamheden
Niveau 2
Voor een niveau 2 student kunt u als werkzaamheden bijvoorbeeld denken aan:
· Klantenontvangst
· Telefoon aannemen
· Afspraken maken
· Wassen
· Werkplek opruimen
· Koffie & thee zetten
· De was doen
Naast deze werkzaamheden verzoeken wij het bedrijf de student in de gelegenheid te stellen het geleerde in de praktijk te brengen, door bijvoorbeeld de volgende taken (begeleid) aan te bieden en hierop te trainen:
· Kleurt en ontkleurt het haar
· Knipt het haar
· Föhnt het haar
Niveau 3
Een niveau 3 haarstylist dame student heeft in de basis dezelfde werkzaamheden als een niveau 2 student met als aanvulling de combinatietechnieken knippen/snijden, vlechten en opsteken, tijdelijk en blijvend omvormen.
Een niveau 3 haarstylist heer student heeft in de basis dezelfde werkzaamheden als een niveau 2 student met als aanvulling de combinatietechnieken knippen/snijden van een heer gedekt, heer kort, knipt en trimt de baard en snor en scheert de huid.
Voor studenten in dit traject is het belangrijk dat zij de mogelijkheid krijgen te kunnen trainen of zelfs deze taken mogen uitvoeren in de salon.
Beroepspraktijkvorming is erop gericht dat de student stapsgewijs taken van het beroep gaat uitvoeren, zodat hij/zij uiteindelijk goed kan functioneren als beginnend beroepsbeoefenaar.
In de beroepspraktijk wordt de student begeleid door een of meerdere praktijkbegeleiders. Het leerbedrijf zorgt ervoor dat de student de praktijkopdrachten kan uitvoeren en dat de student feedback krijgt.