Levensecht leren

Ferdy licht toe: ‘Je leert brede generalistische vaardigheden die aansluiten bij wat deze samenleving van je vraagt en doet projecten waarbij je échte vraagstukken oplost. Individueel of in een groep. Een mooi voorbeeld van een recent en terugkerend project is voor Dutch Media Week. Daarbij mochten onze studenten nadenken over het vraagstuk: hoe krijgen we meer jongeren naar Dutch Media Week? De kick-off voor dit project was in Beeld en Geluid met de directeur van DMW. En de studenten presenteren hun uiteindelijke oplossing ook tijdens een officieel moment aan de directie van DMW. Belangrijk en onderscheidend, naast de levensechte projecten, is dat wij programmatisch toetsen in plaats van formatief, werken met een ontwikkelkompas en niet met cijfers van 1 tot 10. Er is veel belangstelling voor wat we hier doen. Ook vanuit de media. Er zijn meerdere initiatieven om dit landelijk verder uit te rollen.’  

Eigen rugzak

Wat voor docenten trekt de Beroepshavo aan? ‘Dat loopt uiteen van hbo-docenten, mbo-docenten tot zij- instromers. Allemaal hebben zij een passie voor deze doelgroep. We lopen met dit innovatieve concept best vaak tegen dingen aan, maar met elkaar weet iedereen altijd weer voor elkaar te krijgen wat nodig is. Alleen op inhoudelijke kennis, zonder die passie, gaat het je niet lukken.’ Ferdy heeft vooralsnog geen moeite met het aantrekken van personeel. ‘We hebben een goed verhaal. We zitten we op het Media Park met in totaal zo’n 150 studenten per dag en docenten. Iedereen kent elkaar. Je hebt dus de voordelen van een grotere werkgever en de voordelen van kleinschaligheid ineen. Ouders roepen vaak: was dit er maar geweest in mijn tijd.’ 

Goed verhaal

Hard en zacht

‘Ik dacht dat er meerdere werelden waren: de echte wereld, waarin ik commercieel werk deed, en een zachtere wereld. Maar er is er natuurlijk maar één. Het gaat allemaal samen. Er bestaan daarin meerdere werkelijkheden naast elkaar: cultureel, emotioneel en functioneel. Het gaat allemaal om balans. Na de opleiding heb ik mijn droom nagejaagd en ben ik met een Volkswagenbusje een aantal maanden door Europa gaan reizen.’ Via functies bij een aantal commerciële opleidingen, is Ferdy in het onderwijs beland. ‘Toen ik deze vacature van de Beroepshavo zag, was het snel beklonken. Ik solliciteerde op woensdag, had op donderdag mijn gesprek en op vrijdag hebben we ‘ja’ tegen elkaar gezegd.’ 

Na zijn studie commerciële economie, ging Ferdy met zijn fascinatie voor menselijk gedrag psychologie studeren. Zelf vond hij déze studie destijds te theoretisch. ‘Ik vond het te wetenschappelijk en daar ging ik niet van aan. Ik wilde graag met mensen werken. Na de propedeuse ben ik gestopt en ben maar gewoon gaan werken’.  In de commerciële sector groeide hij snel door, maar miste toch iets. De parttime post-bacheloropleiding Integratieve Psychotherapie bood uitkomst. ‘Je moet eerst zelf je rugzakje legen. Ik was een jonge hond tussen de vijftigers. Het was een enorm contrast met het werk dat ik deed. Een heel weekend zelfverdieping en dan maandagochtend beginnen met een MT-vergadering over de verkoopcijfers.’ 

Antwoord

Met twee zoontjes van 4 en 6 en een baan waarbij het werk nooit af is, maakt Ferdy voor Leraar in het Gooi toch graag even tijd. De opleidingsmanager is eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij de Beroepshavo en steekt zijn enthousiasme hiervoor niet onder stoelen of banken. ‘In twee jaar word je voorbereid op het hbo. Wij hebben hét antwoord voor een doelgroep die in de knel komt na het vmbo, de havo te theoretisch vindt en geen beroepsopleiding op het reguliere mbo wil doen. De Beroepshavo haalt haar bestaansrecht uit de visie dat álles wat je leert ertoe doet.’

Interview Ferdy van Straalen, Opleidingsmanager

''Alles wat je leert, doet ertoe''

Een innovatief concept voor leerlingen die de havo te theoretisch vinden en nog niet willen kiezen voor een beroepsopleiding, dát is de Beroepshavo. Vijf jaar geleden is MBO College Hilversum ermee gestart, omdat zij ervan overtuigd is dat het anders kan. De Beroepshavo gelooft in écht passend onderwijs. Aan het roer van deze opleiding staat Ferdy van Straalen.

Wat voor docenten trekt de Beroepshavo aan? ‘Dat loopt uiteen van hbo-docenten, mbo-docenten tot zij- instromers. Allemaal hebben zij een passie voor deze doelgroep. We lopen met dit innovatieve concept best vaak tegen dingen aan, maar met elkaar weet iedereen altijd weer voor elkaar te krijgen wat nodig is. Alleen op inhoudelijke kennis, zonder die passie, gaat het je niet lukken.’ Ferdy heeft vooralsnog geen moeite met het aantrekken van personeel. ‘We hebben een goed verhaal. We zitten we op het Media Park met in totaal zo’n 150 studenten per dag en docenten. Iedereen kent elkaar. Je hebt dus de voordelen van een grotere werkgever en de voordelen van kleinschaligheid ineen. Ouders roepen vaak: was dit er maar geweest in mijn tijd.’ 

Goed verhaal

Hard en zacht

‘Ik dacht dat er meerdere werelden waren: de echte wereld, waarin ik commercieel werk deed, en een zachtere wereld. Maar er is er natuurlijk maar één. Het gaat allemaal samen. Er bestaan daarin meerdere werkelijkheden naast elkaar: cultureel, emotioneel en functioneel. Het gaat allemaal om balans. Na de opleiding heb ik mijn droom nagejaagd en ben ik met een Volkswagenbusje een aantal maanden door Europa gaan reizen.’ Via functies bij een aantal commerciële opleidingen, is Ferdy in het onderwijs beland. ‘Toen ik deze vacature van de Beroepshavo zag, was het snel beklonken. Ik solliciteerde op woensdag, had op donderdag mijn gesprek en op vrijdag hebben we ‘ja’ tegen elkaar gezegd.’ 

Na zijn studie commerciële economie, ging Ferdy met zijn fascinatie voor menselijk gedrag psychologie studeren. Zelf vond hij déze studie destijds te theoretisch. ‘Ik vond het te wetenschappelijk en daar ging ik niet van aan. Ik wilde graag met mensen werken. Na de propedeuse ben ik gestopt en ben maar gewoon gaan werken’.  In de commerciële sector groeide hij snel door, maar miste toch iets. De parttime post-bacheloropleiding Integratieve Psychotherapie bood uitkomst. ‘Je moet eerst zelf je rugzakje legen. Ik was een jonge hond tussen de vijftigers. Het was een enorm contrast met het werk dat ik deed. Een heel weekend zelfverdieping en dan maandagochtend beginnen met een MT-vergadering over de verkoopcijfers.’ 

Eigen rugzak

Ferdy licht toe: ‘Je leert brede generalistische vaardigheden die aansluiten bij wat deze samenleving van je vraagt en doet projecten waarbij je échte vraagstukken oplost. Individueel of in een groep. Een mooi voorbeeld van een recent en terugkerend project is voor Dutch Media Week. Daarbij mochten onze studenten nadenken over het vraagstuk: hoe krijgen we meer jongeren naar Dutch Media Week? De kick-off voor dit project was in Beeld en Geluid met de directeur van DMW. En de studenten presenteren hun uiteindelijke oplossing ook tijdens een officieel moment aan de directie van DMW. Belangrijk en onderscheidend, naast de levensechte projecten, is dat wij programmatisch toetsen in plaats van formatief, werken met een ontwikkelkompas en niet met cijfers van 1 tot 10. Er is veel belangstelling voor wat we hier doen. Ook vanuit de media. Er zijn meerdere initiatieven om dit landelijk verder uit te rollen.’  

Levensecht leren

Met twee zoontjes van 4 en 6 en een baan waarbij het werk nooit af is, maakt Ferdy voor Leraar in het Gooi toch graag even tijd. De opleidingsmanager is eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij de Beroepshavo en steekt zijn enthousiasme hiervoor niet onder stoelen of banken. ‘In twee jaar word je voorbereid op het hbo. Wij hebben hét antwoord voor een doelgroep die in de knel komt na het vmbo, de havo te theoretisch vindt en geen beroepsopleiding op het reguliere mbo wil doen. De Beroepshavo haalt haar bestaansrecht uit de visie dat álles wat je leert ertoe doet.’

Antwoord

Een innovatief concept voor leerlingen die de havo te theoretisch vinden en nog niet willen kiezen voor een beroepsopleiding, dát is de Beroepshavo. Vijf jaar geleden is MBO College Hilversum ermee gestart, omdat zij ervan overtuigd is dat het anders kan. De Beroepshavo gelooft in écht passend onderwijs. Aan het roer van deze opleiding staat Ferdy van Straalen.

''Alles wat je leert, doet ertoe''

Interview Ferdy van Straalen, Opleidingsmanager